Чт, 16.05.2024, 22:21
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя математики     Полтавської Оксани Василівни

Афоризми
Нова школа
Корисні кнопки
Статистика
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Про сайт

Головна » 2017 » Червень » 13 » Оновлені нові програми для 5-9 класів
23:06
Оновлені нові програми для 5-9 класів

Оприлюднено нові програми для 5-9 класів

Міністерство освіти затвердило оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Відповідний наказ підписаний міністром освіти Лілією Гриневич.

Загалом, зміни стосуватимуться 40 навчальних програм базової школи.

В освітньому відомстві зазначають, що робота з оновлення програм здійснювалась за принципом «від предметоцентризму до дитиноцентризму».

«По-перше, необхідно змістити акценти у меті навчання. Кожна програма містить власну мету і завдання. Варто мати єдину мету базової освіти, а в навчальній програмі опис механізму її досягнення засобами відповідного предмета. У такому разі головним стає учень, який навчається, а не предмет, якому навчають», - зазначають розробники програм.

Передбачається, що оновлення програм 5-9 класів сприятиме формуванню ключових компетентностей школярів, таких як: спілкування державною та іноземними мовами, математичної компетентності, основних компетентностей у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрової компетентності, умінню вчитися впродовж життя, ініціативності і підприємливості, соціальної та громадянської компетентності тощо.

Автори змін зазначають, що кожен навчальний предмет має формувати не лише суто предметну компетентність, а й вносити свій вклад у формування ключових.

Наскрізні змістовні лінії оновлених програм, за визначенням їх розробників, мають відбивати провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання і виховання учнів.

«Оновлені навчальні програми відповідають на виклики сьогодення, зрівноважують знаннєвий і компетентнісний компоненти змісту освіти, є інструментом для запровадження інноваційних методик навчання, є функціональним документом для учнів, батьків і вчителів у пошуку відповіді на запитання «Для чого це потрібно вивчати?», - йдеться у презентаційних матеріалах Міністерства освіти.

Також представниками робочих груп надані роз'яснення ключових змін оновлених програм для учнів 5-9 класів.

Ключові зміни оновлених програм 5-9 класів

Оновлення навчальних програм відбувається відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392, з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 № 462).

ЗМІНИ ДО ПРОГРАМ З ЦИКЛУ ТОЧНИХ ТА ПРИРОДНИЧИХ НАУК

МАТЕМАТИКА. 5-9 КЛАСИ

Основним посилом обговорення навчальної програми з математики була надмірна завантаженість курсу. Оскільки додаткова кількість годин, яку просила більшість дописувачів, не входила до повноважень робочої групи, було прийнято рішення максимально розвантажити наявний матеріал в межах діючого стандарту. Вилучено деякий матеріал, який не використовується ні для логічного розгортання курсу, ні під час розв’язування задач і не має прикладного значення, звужено межі застосування окремих математичних фактів, зменшено обсяг громіздких обчислень і перетворень. При цьому до програми не включався новий зміст навчання.

Розвантаження відбулося і шляхом уточнення, корегування очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів з метою спрощення деяких з них, уникнення надмірної їх деталізації.

Проаналізовано міжпредметні зв'язки, по можливості переставлено математичний матеріал для кращого його використання в інших предметах. Зокрема в межах теми «Раціональні вирази» (8 клас) переставлено стандартний вигляд числа, що використовується в хімії.

Робоча група намагалася сформулювати навчальну програму таким чином, щоб посилити практичну спрямованість курсу математики. По можливості більшість задач, що пропонуються учням для розв'язання, мають практичний зміст. Для зручності вчителя в кінці кожного класу сформульовано певний перелік практичних задач, що можуть виконуватись на уроках. Їх розв’язання сприятиме реалізації наскрізних ліній ключових компетентностей.

Зазнала також змін структура програми. Суттєва зміна - порядок стовпців змістової частини. На перше місце поставлено очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів, а не зміст навчального матеріалу, необхідний для їх досягнення, щоб підкреслити, що не самі знання є основною метою навчання. Очікувані результати навчання упорядковані за знаннєвим, діяльнісним і ціннісним компонентами компетентностей та їх складниками.

Зміни стосуються кількості годин на кожну тему. Із усіх класів було вилучено тему повторення. Також орієнтовану кількість годин замінено на мінімальну. За рахунок цього було виділено суттєву кількість годин резерву, що пропонується використати на розгляд вчителя: повторення матеріалу на початку та/або в кінці року, або на збільшення кількості годин на кожну із вказаних у програмі тем.

Суттєві зміни у змісті навчання

Алгебра. 9 клас

1. Переставлена тема «Послідовності, прогресії» (тепер вона вивчатиметься раніше).

2. Введено тему передбачену державним стандартом «Основи комбінаторики, ймовірності, статистики», але очікувані результати її вивчення максимально спрощені.

Геометрія. 7 клас

1. Повернуто основні задачі на побудову, але на рівні ознайомлення саме з основними побудовами (без вироблення уміння розв’язувати задачі на побудову за допомогою основних задач).

9 клас

  1. З теми «Геометричні перетворення» вилучено навчальний матеріал, що стосується перетворення подібності та площ подібних фігур.

ПРИРОДОЗНАВСТВО. 5 КЛАС

1. Зміни у Пояснювальній записці стосуються:

  • оновлення та кореції основних завдань навчального предмета «Природознавство»;

  • ролі навчального предмета «Природознавство» у формуванні ключових компетентностей, зокрема предметних природничо-наукових компетентностей та реалізації наскрізних ліній;

  • коротких рекомендацій щодо виконання проектів, кількість яких суттєво зменшилась.

2. Зміни змістової частини програми:

  • зменшено кількість проектів (їх залишилось всього три), виконання яких пропонується під час спарених уроків. Через проекти будуть реалізовані наскрізні лінії компетентностей «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека» й «Підприємливість та фінансова грамотність». Навчальні проекти, що будуть виконуватись учнями: «Жива і нежива природа навколо нас», «Наш дім – Сонячна система», «Смітити не можна - переробляти (про «друге життя» побутових речей)»;

  • за результатами обговорення змістові зміни у навчальній програмі стосуються розвантаження окремих розділів і тем. Зокрема вилучено окремі теми і поняття:

- «Хімічні елементи. Рух молекул. Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини», як складні для вікових особливостей учнів і вивчаються за програмою з хімії у 7 класі;

- «Відмінності між галактиками. Скупчення галактик» знято як спеціальні предметні знання, які учні отримують при вивчені астрономії;

- «Гіпотези та сучасні уявлення про виникнення Землі» спеціальні предметні знання, які учні отримують при вивчені географії у 7 класі;

- «Масштаб» концептуально не вписується у предметні знання з природознавства, тема вивчається у6 класі у процесі виконання відповідної практичної роботи з географії;

  • «Утворення ґрунту» вивчається у 6 і 8 класах. Відповідно до змістових змін відкореговано знанєєвий, діяльнісний та ціннісний компоненти; практичні роботи та дослідницький практикум, демонстрації та організацію спостережень.

3. Внесено зміни в розподіл годин:

  • Вступ - (збільшено на 1 год, бо з'явився проект);

  • Розділ 1. Тіла, речовини та явища навколо нас. (збільшено на 1);

  • Розділ 2. Всесвіт. (зменшено на 2 год);

  • Розділ 3. Земля – планета Сонячної системи. Тема 3. Людина на планеті Земля – - 7 год. (збільшено на 1 год).

4. Окрім цього окремі доповнення було внесено до «Очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів», пов’язаних зі знаннєвим, діяльнісним та ціннісним компонентами, які стосуються міжнародних проектів.

БІОЛОГІЯ. 6-9 КЛАСИ

1. Розширено преамбулу до програми з метою показати вчителеві передбачувані результати навчання до початку роботи, а не як було раніше — в кінці. Для цього введено компетентнісний потенціал предмету. Оскільки голова групи одночасно працює і в групі з розробки стандартів до Нової української школи, ми вважали це зробити можливим і доцільним. Також прописані загальні передбачувані результати навчання у базовій школі. Було бажання прописати їх від першої особи, щоб учень сказав учителю, чого він від нього бажає, але теоретиками освіти було зауважено, що програма пишеться для вчителя і там не місце тексту від першої особи. Разом із тим, уперше в програмі очікувані результати навчання передують змісту.

2. Дуже важливо, що для того, аби побачити перше речення змісту програми, що його можна переписати у свій календарно-тематичний план, учителеві прийдеться перечитати преамбулу і очікувані результати. На наш погляд дуже позитивно, що вчитель перед тим, як почати викладати, буде розуміти кінцеву мету своєї роботи.

3. У програмі знайшли своє відображення наскрізні теми. У преамбулі прописано, на що орієнтувати учнів кожного класу, а в змістових лініях показана дотичність кожної з них до формування важливих умінь.

4. У основній частині програми біологи зробили акцент саме на уміннях і ціннісних ставленнях, що формуються в учнів унаслідок вивчення кожної теми:

5. Основна таблиця структурована, виділені терміни, якими учень оперуватиме після вивчення теми. Кількість цих термінів дорівнює приблизно 0,6 на урок, що цілком посильно. У межах кожної теми виділено до 40 % навчального матеріалу в опційне навчання. Це дуже позитивно і дозволить вчителеві обирати з опцій ті теми, які йому ввижаються найбільш корисними і доцільними. Учням такий підхід полегшить вивчення предмета і підготовку до ЗНО.

6. На жаль, не повністю вдалося синхронізувати питання міжпредметних зв’язків через намагання деяких робочих груп з інших предметів будь-що «захистити» свій предмет, що негативно позначилося на наближенні програм з різних предметів до єдиного курсу.

ГЕОГРАФІЯ. 6-9 КЛАСИ

1. Головним у оновленні програм ми вважаємо перехід до компетентнісного підходу. На перше місце в структурі програми поставлено очікувані результати навчальної діяльності учня. За такого підходу чітко видно, якими компетентностями має оволодіти дитина при вивченні теми. Змістова частина програми в даному разі стає похідною компетентнісної частини. Учителю не потрібно концентрувати увагу на змісті матеріалу, бо у нього є дороговказ – компетентності, якими має оволодіти дитина і під ці компетентності будує виклад навчального матеріалу.

2. Пропонована структура програми є, на нашу думку, максимально інформативною для вчителя, адже у ній чітко висвітлені знаннєвий, діяльнісний та оцінно- ціннісний компонент, змістова частина. Дана структура, на наш погляд, дозволяє вчителю більш об’єктивно оцінити досягнення учня.

3. Значна частина пропозицій стосувалась структури навчального плану, кількості годин на викладання географії, але зміна структури навчального плану не входила до нашої компетенції, тому подібні пропозиції не могли бути розглянуті.

4. Зміст оновлених програм був вибудуваний під наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність». Дані змістові лінії є ключовими для формування громадянина України, людини, яка на практиці і з користю для себе може використати набуті знання.

5. У 8 класі за багатьма пропозиціями ми вилучили питання «Геополітика» із теми «Географічний простір України» як занадто складне для учнів 8 класу. Усунуто ряд недоречностей зі змістової частини. Наприклад, «Географічні аспекти поширення релігій в Україні» не мають особливого смислу для вивчення. У 9 класі робоча група додала у розділі «Вторинний сектор» питання «Виробництво будівельних матеріалів», яке було відсутнє у попередній редакції програми і яке є достатньо важливим у процесі вивчення економіки України.

6. Враховано або частково враховано близько 30% пропозицій коментаторів. Враховані пропозиції дали можливість осучаснити програму, наблизити її до реального життя, уникнути деяких помилок та невідповідностей.

7. Вирішено регламентувати години тільки за розділами, тобто вчителю самому надана можливість визначати кількість годин на вивчення тієї чи іншої теми в залежності від своїх можливостей, уподобань, умов роботи та учнівського контингенту.

8. Вчителю надана можливість переставляти за необхідності теми в межах розділу.

9. Деякі практичні роботи пропонуються на вибір вчителя відповідно до можливостей та умов його роботи.

10. Запропонований розподіл годин за розділами і темами у програмах курсів географії є орієнтовним і може бути змінений вчителем в обсязі до 20% передбаченого програмою часу. Теми досліджень з географії є рекомендаційними.

11. Значна кількість пропозицій стосувалась поняття “Геополітика” у 8 класі як такого, що є заскладним для учнів даної вікової групи. Тому з проекту програми вилучено поняття “Геополітика”.

12. Ще одна проблема: розгляд географії населення у курсі 8 класу. Робоча група розуміла деяку штучність такого перенесення суспільно-географічної теми у природничий курс. Але запланований обсяг матеріалу у 9 класу не дає можливості перемістити туди ще й вивчення географії населення.

13. Досить багато було пропозицій щодо вилучення зі змістової частини програми питання прямокутних координат у темі «Топографічна карта». Так, ці питання є складними для вивчення, але зважаючи на те, що Україна перебуває у стані війни, для наших воїнів просто життєво необхідні знання з картографії та топографії, вважаємо, що дане питання є дуже важливим для вивчення на сучасному етапі.

ФІЗИКА. 7-9 КЛАСИ

Робочою групою виявлені резерви змісту навчальної програми з фізики щодо впровадження компетентнісного підходу; опрацьовані зауваження, висловлені під час громадського обговорення програми; переглянуто зміст програми з метою його розвантаження та уточнення.

1. Розглянуто всі зауваження, що надійшли від громадськості. Враховано слушні зауваження, що не суперечать державному стандарту.

2. У теоретичній частині програми вилучено деякі питання, що надто деталізують зміст, усунено непослідовність деяких питань. Акцентовано екологічний, енергозбережувальний і здоров’язбережувальний аспекти.

3. Експериментальну частину осучаснено завдяки рекомендаціям щодо використання цифрових комплексів, застосування компютерних програм для обробки результатів тощо.

4. Розкрито компетентнісний потенціал навчального предмета, складено таблицю, в якій кожну ключову компетентність скорельовано з предметним змістом і навчальними ресурсами для її формування.

5. Визначено предметний зміст, що розкриває наскрізні змістові лінії в кожній темі програми.

6. У кожній темі розкрито компетентнісні результати навчання згідно зі структурою компетентності, за складниками: знаннєвим, діяльнісним, ціннісним.

7. Розроблено зміст пояснювальної записки до програми з урахуванням змін у її структурі і компетентнісного спрямування.

8. Надана свобода вчителю у формуванні розподілу годин між розділами курсу, можливості змінювати послідовність вивчення розділів, переносити питання змісту із класу в клас.

9. Надана повна свобода щодо тематики формування навчальних проектів, виконання лабораторних робіт.

ХІМІЯ. 7-9 КЛАСИ

Зусилля членів робочої групи зосереджувались на виявленні резервів змісту навчальної програми з хімії щодо впровадження компетентнісного підходу; предметному наповненні інтегральних змістових ліній; опрацюванні пропозицій, висловлених під час громадського обговорення програми.

1. Проаналізовано всі зауваження до навчальної програми, враховано слушні пропозиції, спрямовані на тлумачення основних закономірностей, усунення зайвої деталізації фактичного матеріалу, уточнення формулювань, загального редагування тексту.

2. У теоретичній частині програми вилучено деякі приклади хімічних сполук і реакцій, що переобтяжують чи дублюють зміст. Акцентовано екологічний і здоров’язбережувальний аспекти. У темі з органічної хімії структуровано чинний зміст; посилено увагу до актуального нині питання переробки нафти і застосування її продуктів (описовий матеріал, без використання хімічних формул). Практичну частину оновлено завдяки дослідам з використанням засобів ужиткової хімії (у чинних межах).

3. Не враховано пропозиції, що суперечать Державному стандарту, не відповідають віковим особливостям учнів, стосуються навчання хімії у старшій школі або проблем методики навчання.

4. Розкрито компетентнісний потенціал навчального предмета, укладено таблицю, в якій кожну ключову компетентність скорельовано з предметним змістом і навчальними ресурсами для її формування.

5. Результати навчання визначено згідно зі структурою компетентності, за складниками: знаннєвим, діяльнісним, ціннісним. Посилено діяльнісний і ціннісний компоненти.

6. У кожній темі програми визначено предметний зміст, що розкриває наскрізні змістові лінії. Діяльнісний і ціннісний компоненти результатів навчання скорельовано з цими лініями.

7. Переструктуровано рубрики програми, що спростить використання її.

8. Доопрацьовано пояснювальну записку до програми з урахуванням змін у її структурі і компетентнісного спрямування навчання хімії.

9. Не враховано пропозицію від групи біологів щодо міжпредметних зв’язків курсів біології і хімії з таких причин:

1) вивчення теми, присвяченої органічній хімії, наприкінці 9-го класу дістало численні нарікання у зв’язку зі складністю структури органічних речовин. Перенесення теми на початок навчального року ще більше загострить проблему;

2) перестановка теми не є доцільною, оскільки складні органічні речовини, важливі для курсу біології, вивчають у курсі хімії наприкінці теми «Початкові поняття про органічні сполуки», а в курсі біології – на початку навчального року.

ІНФОРМАТИКА. 5-9 КЛАСИ

Робочою групою було розглянуто всі пропозиції щодо зміни програми, які надійшли від громадськості через платформу ЕдЕра. Певна частина пропозицій не могла бути задоволена в рамках теперішнього процесу, наприклад, щодо поділу інформатики на два предмети; ці пропозиції відхилено.

1. Розкрито компетентнісний потенціал навчального предмета, у пояснювальній записці наведено таблицю, де вказано, як розкриваються в предметі ключові компетентності.

2. Пояснено, як відображуються в предметі наскрізні змістові лінії.

3. У кожній темі розкрито компетентнісні результати навчання згідно зі структурою компетентності, за складниками: знаннєвим, діяльнісним, ціннісним. Стовпець очікуваних компетентнісних результатів наведено зліва, стовпець змісту навчального матеріалу – справа.

4. Видалено частини пояснювальної записки, що не стосуються власне навчального предмету, наприклад посилання на санітарні норми.

5. Видалено кількості годин, що відводяться на вивчення окремих тем, однак до пояснювальної записки додано вимогу, що на вивчення тем лінії «Основи алгоритмізації та програмування» має відводитися не менше 40% навчального часу у 5–8 класах і не менше 30% навчального часу у 9 класі.

6. З усіх класів видалено теми «Повторення вивченого» та «Проектна діяльність». Проектну методику рекомендується застосовувати протягом всього навчального року, а не однієї теми.

7. Виконано такі перенесення тем між класами:

a. Матеріал теми «Служби та ресурси Інтернету» із 6 класу поділено між 5 та 7 класами; роботу з електронною поштою перенесено в 7 клас.

b. Комп’ютерну графіку перенесено з 8 класу у 6-й.

c. Тему «Текстовий процесор» перенесено з 9 класу у 8-й та перейменовано.

d. Тему «Створення та публікація веб-ресурсів» перенесено з 9 класу у 8-й.

e. У 9-й клас додано теми «Основи баз даних» і «3D-графіка».

8. Впорядковано матеріал в темах, що вивчаються концентрично: у текстовому процесорі в 5 клас перенесено роботу зі списками, а в табличному процесорі діаграми тепер вивчаються лише в 9 класі.

9. Уникнуто надмірної деталізації змісту навчального матеріалу та вимог до навчальних досягнень.

10. Додаток із переліком компетентнісних задач винесено в окремий документ.

11. З метою дотримання міжпредметних зв’язків робочій групі з оновлення програми з математики запропоновано перенести теми «Координатна площина» та «Від’ємні числа» у 5 клас.

ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ. 5-9 КЛАСИ

У змісті навчальної програми, крім іншого, впроваджено алгоритм роботи учителя, який дозволить йому організувати навчальний процес у дусі «Нової школи» з неухильним дотриманням усіх положень чинного Держстандарту середньої освіти.

Основні зміни змісту програми були пов'язані з тим, щоб посилити її сильні сторони, які водночас, не є чимось новим для учителів трудового навчання. Такою «сильною стороною» є метод проектів, який у попередній програмі поєднували із застарілими принципами побудови змісту освіти, що не дозволяло у повній мірі реалізувати переваги цієї інноваційної технології.

Для повноцінного запровадження проектної технології у змісті трудового навчання учнів необхідно звільнити учителя від жорсткої регламентації навчального часу, дозволити учителю та учням більш творчо обирати вид практичної роботи, об'єкт проектування, матеріали і технології для реалізації проекту — конструювати навчальний процес, який буде значимим у першу чергу для учнів. Тому основні зміни змісту навчальної програми для створення її нового проекту, були пов'язані із наступними кроками:

Перший крок. Зміст програми структуровано навколо учнівського проекту з визначенням кінцевого результату у вигляді «очікувань навчально-пізнавальної діяльності учнів», які є спільними як для технічних так і для обслуговуючих видів праці. Вказані очікування є той «обов'язковий мінімум», який повинні засвоїти учні. Шлях для досягнення цієї мети — творча робота учителя та учнів. Інструментом досягнення мети є проектна технологія.

Другий крок. Наслідком першого кроку є трансформація обов'язкової для вивчення частину навчальної програми — основні її теоретичні і практичні складові було скорочено, систематизовано за класифікацією Блума і перенесено у частину «очікувань навчально- пізнавальної діяльності учнів».

Третій крок. Опрацьовано і вдосконалено частину програми, яка допомагає учителю організувати проектну діяльність учнів — було укладено перелік об'єктів проектування та можливих технологій, за якими вони можуть виконуватись. Ця робота ґрунтувалась на ретельному аналізі висловлених пропозицій, реальної роботи сучасного учителя, також врахування реальних можливостей шкільної майстерні.

За рахунок вище зазначених скорочень змісту навчального матеріалу та значного його перегрупування, збільшено можливість створення нових умов роботи учителя, набуття ним автономії у плануванні і організації проектної діяльності школярів. Така автономія проявляється не лише у самостійному розподілі учителем навчальних годин, але й можливості самим учням конструювати у співпраці з ним навчальне середовище, що зорієнтоване на їхні потреби, навчальні інтереси, дозволяє реалізувати їх творчий потенціал.

Переглядів: 394 | Додав: Оксана | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Годинник
Калькулятор
Моя Україна
Українською? Так!
Цікаво знати
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання